Dag 24 van Saint Pied de Port naar Urroz Villa 76 km

1 augustus 2015 - Urroz Villa, Spanje

Om 7.00 uur moeten we uit de hut zijn, dat betekend om 6.15 naast je bed staan. Ontbijt hadden we zelf de avond ervoor klaargezet want het ontbijt van gisteren in de Refusio was naadje, €5,50 voor een oud stukje geroosterd brood en een kop slappe koffie daar bedanken we een tweede keer voor. Ook met het ontbijt ben je bij Gerrit dus beter af. Om 7.15 uur zwaaien we Ciska uit, die iets later vertrekt en volgen de tientallen wandelaars die al onderweg zijn. Wat ik al eerder schreef het zijn merendeel jonge Spaanse jongens en meiden. Het gaat direct stijl omhoog en nog geen 3 minuten nadat we vertrokken waren moeten we al afstappen. Dat beloofd vandaag wat. !!  We kunnen amper de lopers bijhouden met onze fiets want als het te fietsen is gaan we iets sneller maar zodra we moeten afstappen en de 40 kg omhoog moeten duwen gaan de wandelaars ons weer voorbij. Zo houden we een groot deel van de dag dezelfde mensen in het oog. We zijn de enige fietsers en de wandelaars moedigen ons aan. Ergens gaat het fout met onze route want op een gegeven moment zijn we totaal de weg kwijt. Nu zijn wel eens meer mensen de weg kwijt maar ik bedoel bij ons echt "de weg". Na een splitsing waar de wandelaars het kapotgelopen grasveld nemen en wij de geasfalteerde weg moeten we tenslotte weer terug. 10 km voor Jan met de korte achternaam omhoog getrapt en weer terug en geen meter opgeschoten. Als we terug zijn op de grens van Frankrijk en Spanje staat daar inmiddels een man van de Franse St. Jacobs vereniging die ons de weg wijst. Hij (de eikel) stuurt ons de wandelaars route op met onze fietsen. In het begin zag het er nog redelijk uit maar daarna hebben we door bospaden, op keien en greppels gelopen met onze fietsen. Het was voor een wandelaar al moeilijk laat staan voor ons. Als we dat een uurtje of drie hebben gedaan zien we gelukkig weer een geasfalteerde weg en wij geven onze gps richting Erro in. Moe dat we zijn is het inmiddels 16.00 uur en hoog tijd voor de uitgestelde lunch. In Erro aangekomen besluiten we door te rijden naar Urroz Villa omdat het nog maar 21 km is en er een mooie naar beneden lopende weg ligt. Aangekomen in dit ontzettend leuke dorpje is er  een hotel. Het hotel ziet er binnen goed uit en dat mag ook wel voor het geld. De gastvrouw spreekt alleen Spaans en de vertaal computer blijkt een uitkomst te zijn. s'Avonds eten we in het restaurant van het hotel. We moeten eraan wennen dat de Spanjaarden niet voor 21.30 uur gaan dineren. Uiteindelijk doen wij om 1.00 uur het licht uit. Welterusten.

1. Geertje:
    2 augustus 2015
    Ai ai ai, wat een dag!! Maar weer een rustdag inplannen? Sterkte voor vandaag!! Liefs uit Berlicum!
  2. Trudy:
    2 augustus 2015
    Gelukkig zijn jullie nu de Pyreneeën over, maar denk maar aan de pelgrim St Jacob, die had geen fiets en jullie omstandigheden zijn meer dan perfect. Goed op de route letten maatjes!!!!
  3. Jos:
    Goede morgen Henk r Gerard
    Proficiat de eerste vd drie grote cols is achter de rug
    Misschien beter de Sweerman route volgen is meer op de maat vd fietsers.
    Sterkte
  4. Corrie Poirters:
    2 augustus 2015
    Zo, dat was heftig. Gelukkig de Pyrineeën hebben jullie gehad.
    Nu maar hopen dat het allemaal wat soepeler verloopt.
    Succes!!
  5. Geert:
    Henk,
    Ik keek (letterlijk) al een beetje tegen je op maar dat is nu nog wat meer geworden. Afzien daar zeg. Maar het doel komt langzamerhand in zicht en hulp in de vorm van 2 lieve dames is onderweg alhoewel, die nemen het er nog wel even van las ik. Is dat zoiets van: als de kat van huis is ........?
    Henk en ook je zwager, sterke voor de laatste etappes, maar geniet er ook van want straks heb je alleen nog maar de herinneringen (en de foto's).
  6. Helene:
    2 augustus 2015
    Wat heb ik een ontzag voor jullie, BIKKELS!!!!! Ook al zit het even tegen, jullie gaan gewoon door! Super! Het fietsen in de wolken zal ook wel een bijzondere (en frisse) ervaring geweest zijn. Wat maken jullie fantastische foto's! Ik weet zeker dat Nel daar weer een geweldig boek van gaat maken! En met de verhalen van Henk erbij vinden jullie misschien wel een uitgever die er een bestseller van maakt! Succes, mannen!
  7. Aad Visser:
    2 augustus 2015
    Rest maar één (twee) woord(en): petje af!!!!!!!!
  8. Kees en Bronwyn:
    2 augustus 2015
    Daar kunnen die jongens van de Tour de France nog wat van leren? Goed gedaaaaaan jochies.De weg is nog lang,maar juliie redden het zeker.Veel succes verder.
    PS Ik heb de aanmeldingsmail ook naar mijn zwager(kees Verrips gestuurd.Hij wil jullie ook graag volgen.
  9. Or Koegelberg:
    2 augustus 2015
    Wat een eikel die kerel die jullie de verkeerde weg aangaf.Als ik het goed heb zitten jullie al in Spanje. Ga door zou ik zeggen. Jullie zijn al een heel eind gekomen en maken leuke dingen mee. Veel fiets plezier voor onderweg.
  10. Hans Tieman:
    Hallo Henk en Gerard,
    Toen Henk mij vertelde dat hij met zijn zwager naar S.d.C. ging fietsen dacht ik , die zijn helemaal gek. Maar ik heb er wel bewondering voor gekregen. Vooral de vasthoudendheid om het doel te bereiken. Omdat we zelf kortgeleden de Spaanse noordkust hebben afgereden weten we hoe steil het daar kan zijn. dat betekent dat ik er nu van overtuigd ben dat jullie slagen.
    Bovendien hebben wij hier nu iedere dag een stripverhaal om te lezen.
    Veel sterkte en tot het volgende bericht.

Groeten: Els en Hans
  11. Harrie:
    2 augustus 2015
    Gisteren schreef ik "nog even doorbijten mannen" maar wat jullie vandaag hebben meegemaakt gaat alle perken te buiten! Eerst 10 km voor "nop" gereden en vervolgens worden jullie door zo'n L. de Behanger van de Franse Sint Jacobs vereniging, letterlijk het bos ingestuurd! Wat een lijdensweg maar wat goed dat jullie de moed niet in de schoenen gezakt is. Respect hiervoor! Maar ja, de weg naar Santiago gaat niet (helemaal) over rozen en dat weet iedere pelgrim. Deze tegenslag hebben jullie met glans overwonnen en dat getuigt van een hoog moraal! Nogmaals: nog ffn doorbijten mannen! En houd de moed er in. Tot de laatste km!
  12. Annemieke Rood:
    Hallo Henk,
    Met bewondering zit ik steeds jouw reisverslagen te lezen.Wat stoer dat jullie nu al in Spanje zitten. En deze dag spande wel de echt de kroon. Dat was afzien!! Nog veel fietsplezier de komende dagen en als je Trudy ontmoet doe haar ook de groetjes.
    Annemieke.
  13. Tineke:
    2 augustus 2015
    Jullie maken er nu toch wel een echte bedevaart van met die extra obstakels! Niet van het rechte pad afwijken en veel succes met het vervolg!!
  14. Hannie:
    3 augustus 2015
    Weer een goed verhaal. Jullie fietstocht wordt nu wel heel pittig en krijgt iets van een gevecht tegen de elementen: verkeerd gestuurd worden, lopen door greppels. Wel uitkijken dat je zo niet iets breekt of verstuikt. Zonder dat gaat het gewoon lukken. Good luck!!!
  15. Laurens:
    3 augustus 2015
    Wat een geweldig verhalen zeg.. Ben even een weekendje weg, en in korte tijd hebben jullie weer veel meegemaakt. Ben erg trots. De strijd tegen de elementen is nu echt begonnen. Succes daar in de bergen.
  16. Corstiaan:
    4 augustus 2015
    Zo dan de eerste col en dan meteen verkeert gestuurd worden das niet leuk als je 40 kg vooruit moet duwen , fijn om te lezen dat de gps jullie alsnog de juiste weg heeft gewezen , succes morgen