Dag 21 van Peliou naar Saint Palais 95 km

29 juli 2015 - Saint-Palais, Frankrijk

We rekenen vanmorgen af bij de boerin nadat we van haar ook een tampon hebben gekregen in onze Credencial. Hiermee nemen wij afscheid van een van de leukste en mooiste plekjes waar wij met onze tentjes hebben gestaan. Bij vertrek is het bewolkt en een licht mieserregen komt over ons heen. We hebben er nouwelijks last van, want  we worden niet nat van. Met een licht windje in de rug en een vlak landschap gaat het als een trein. Tot dat we bij de stad Dax aankomen dan zijn we inmiddels 35 km verder. Daar doen we onze dagelijkse inkopen bij een Intermarche. (Litertje melk, kaas, yoghurt en fruit). Als we buiten komen regent het pijpenstelen. We wachten en gaan vervolgens op weg. Om 14.15 zien we een Auberge in een mooi dorpje en besluiten hier een plat du jour te gebruiken, echter de chef weigert ons op een wel onvriendelijk manier. Tenslotte was het al 14.00 uur geweest en dan wil het restaurant geen geld meer verdienen. Het is duidelijk dat de tourist er is om de Fransen obers het naar de zin te maken en niet andersom. We eten ons broodje bijna op de stoep van het restaurant op. Zie foto. De middag rijden we naar Saint Palais en het vlakke land ligt inmiddels achter ons. Stijgingen van 9 procent komen we div. keren tegen. Eindelijk na ruim 90 km ons doel te hebben bereikt, blijkt de camping niet meer te bestaan. (hebben we dat al eens niet eerder meegemaakt!) Ciska die nog steeds ons metgezel is weet de oplossing. We gaan in een oud klooster van de Franciscainen slapen (refusio) Ciska helpt ons bij het inchecken want ze heeft gelukkig een talenknobbel. (O.a. Frans en Spaans gestudeerd) Gelukkig is het niet druk en kunnen we twee kamers krijgen. Vandaag dus geen tentjes opzetten, wat een luxe. s'Avonds eten we in de stad en morgen krijgen we een spannende dag wat dan krijgen we Spanje in zicht. A demain

1. Anja:
    29 juli 2015
    Hoi Gerard en Henk. Vol bewondering lees ik jullie reisverslagen! Ik ben in Friesland en Gerard je krijgt heel veel groetjes van Ine en Simon. Anja.
  2. André en Marja:
    29 juli 2015
    Henk en Gerard, we volgen jullie interessante reisverhalen! Wat een ervaring! Nog veel plezier en succes met de verdere tocht. Veel groeten van André en Marja.
  3. Corrie Poirters:
    29 juli 2015
    Ik kijk steeds uit naar jullie verhalen, die zal ik straks gaan missen. Jullie hebben een leuke metgezel erbij gekregen en
    Wat zijn jullie al een eind gekomen. Helemaal top.
  4. Geert:
    Hoi Henk,
    Tsjonge, wat zie je er afgetraind uit op de laatste foto zeg. Dat is beslist geen XC60 buikje meer. Grote klasse hoor van jou en Gerard en nu Spanje in zicht komt geeft dat waarschijnlijk wel weer een boost. Goed reis verder en geniet er samen weer van.
  5. Corstiaan:
    30 juli 2015
    Hallo kilometer vreters , zo te lezen gaat alles op "rolletjes". Mooi om te horen dat er een talenknobbel aanwezig is.
    Geniet van het mooie weer en de vergezichten onderweg
  6. Mari en will:
    Henk en Gerard.
    Mooie verhalen en foto,s en geweldig dat jullie zo genieten van de mooie landschappen en dorpjes waar jullie door fietsen of afstappen.
  7. Lian en Peter:
    30 juli 2015
    Hallo Henk en Gerard. Veel plezier en geluk op jullie tocht naar Santiago. Geniet ervan. Lian&Peter
  8. Or Koegelberg:
    30 juli 2015
    Wat een prachtig land en omgeving waar jullie nu inzitten .De velden op foto met zonnebloemen,iets voor van Gogh.En het heuvel lan d chap er achter werkelijk mooi met daar bij nog een paar kilometertjes te gaan. succes mensen.
  9. Tineke:
    Hallo Henk,
    Jouw eigen Charming Lady heeft natuurlijk al vaak verteld hoe geweldig jullie prestatie is, maar als lid van ons Charming clubje wil ik niet achterblijven om ook eens te reageren op je reisblog. Krasse knarren zijn jullie! en wat een belevenissen onderweg, behalve de prachtige landschappen, mooie steden en dorpen, pikken jullie zomaar een "Bels madammeke" op en route. Dan moet de reis steeds rapper verlopen zeker? en komt Jacobus steeds dichterbij!!
    Ik las dat jullie Spanje naderen dus dat zal niet lang meer duren, net als de hereniging met je lief, die al onderweg is, heb ik begrepen.
    Veel plezier nog met de tocht, ik lees jullie reisverhalen met plezier, dat daar nog tijd voor is met alle andere reisbeslommeringen..........
    In Santiago veel devotie en kom goed thuis, ook groeten voor Trudy.
  10. Lammert en Mary:
    31 juli 2015
    Hallo Gerard en Henk,
    Zo, jullie hebben er al heel wat kilometers in de benen, wat een belevenissen en een mooie verhalen, we genieten er van.
  11. Hannie:
    1 augustus 2015
    Weer een heel leuk verhaal.
    Ciska lijkt ons een aardige vriendelijke dame.
    Even onder ons. Spreekt ze echt Frans en Spaans? Of heeft het 4 dagen gekost om dat als dekmantel te bedenken? Trudie en Nel gaan dit natuurlijk wel even controleren.